Het doel van het inhuren van een professionele fotograaf is niet om het huis te verkopen, maar om de makelaar te zijn die het huis verkoopt. Een voorbeeld hiervan is Vastgoed Foto & Video. Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar het concept hierachter is dat makelaars een professionele fotograaf moeten inhuren voor elke fotoshoot, zelfs als de huizen belachelijk snel verkopen. In deze blog kun je enkele redenen lezen waarom dit zo belangrijk is:
Reden #1. Het merk bepaalt uw marketing
Als we het hebben over het merk van een makelaar, hebben we het over hoe potentiële klanten hem zien. Als een potentiële klant bijvoorbeeld een makelaar een huis in zijn straat ziet verkopen, welke veronderstellingen maakt hij dan over die makelaar? Als ze alleen maar marketingmateriaal voor die lijst hoeven te produceren, dan speelt de marketingcampagne een belangrijke rol. Het gebruik van amateurfoto’s heeft misschien geen invloed op de verkoop van een huis in een populaire markt, maar het heeft zeker invloed op de aannames die potentiële klanten maken over die makelaar. Vergelijk deze aannames met een makelaar die foto’s van tijdschrift kwaliteit gebruikt.
Reden nummer 2 het is niet nu, het is later
Woningen kunnen binnen enkele dagen of zelfs uren nadat ze op de markt zijn gekomen, worden verkocht, maar de onroerendgoedmarkt verandert van dag tot dag. Het kan een langzame verandering zijn of een snelle stop, maar verandering zal komen en als dat gebeurt, zal het veel langer duren om huizen te verkopen en zullen aanbiedingen opdrogen. Stel je voor dat we de toekomst van de dag bereiken waarop het aantal nieuwe aanbiedingen afneemt. Huizenverkopers zijn veel selectiever over de makelaar die ze inhuren, omdat ze weten dat ze een goede makelaar nodig hebben als ze hun huis in de eerste 60 dagen willen verkopen, laat staan de eerste 6 maanden. Waar gaan verkopers heen om een makelaar te vinden?
Het meerwerk
Ze gaan online op zoek naar makelaars in hun buurt. Het eerste waar ze waarschijnlijk naar kijken, is de verkoopgeschiedenis van de agent. Ze bekijken eerdere vermeldingen en bekijken foto’s, video’s en al het andere dat de makelaar vastlegt. Voor sommige verkopers is dat hoe ver ze gaan. Hun beslissing over met welke makelaar ze willen praten, kan worden ingegeven door die eerdere aanbiedingen waarin ze zich afvragen: “Aangezien deze makelaar in het verleden huizen op de markt heeft gebracht, wil ik dat deze makelaar mijn huis op dezelfde manier behandelt.” En als de foto’s er niet goed uitzien, zullen ze die vraag waarschijnlijk met een volmondig nee beantwoorden.
Grondig onderzoek
Sommige huiseigenaren gaan verder dan dat en graven in de cijfers door te kijken naar de verkoopgeschiedenis van een makelaar, hoe lang het duurt om een huis te verkopen en welke prijs ze krijgen. In een hete markt kunnen deze cijfers erg op elkaar lijken, dus de verkoper gaat terug naar de marketing stijl van elke agent. Willen ze dat deze makelaar hun huis verkoopt of die makelaar? De kwaliteit van de foto is hierbij belangrijk. Als je het verkeerd doet en de advertenties er ongevraagd uitzien in vergelijking met je concurrenten, kun je de verkoper gemakkelijk kwijtraken aan een andere makelaar.
Uiteraard zijn er nog een hoop andere redenen waarom het belangrijk is voor een makelaar om professionele foto’s te maken. Het is dan ook altijd belangrijk om goed te kijken naar wat de concurrenten bieden en daarboven uit te springen.